leczenie nadpotliwości - Belwederska Clinic. Piękno jest w Tobie – odkryj je razem z nami!

leczenie nadpotliwości

LECZENIE NADPOTLIWOŚCI

Nadpotliwość, (nadmierna potliwość) - (łac. i ang Hyperhidrosis) stan kliniczny, w którym stwierdza się nadmierną produkcję potu (niepotrzebną do "schładzania" organizmu, czyli termoregulacji).  Trudno jest określić fizjologiczną normę ilości wydzielanego potu, dlatego rozpoznanie choroby często opiera się na subiektywnym odczuciu pacjenta. Nadmierna potliwość występuje w sytuacjach nieadekwatnych do fizjologicznych reakcji wywoływanych przez czynniki środowiskowe. Najczęściej objawy nadpotliwości lokalizują się w okolicy twarzy, dłoni i stóp. W nielicznych badaniach naukowych udowodniono, że blisko 40% schorzeń tego typu ma podstawy genetyczne i może ujawniać się w różnych okresach życia. Szacuje się, ze problemem tym obciążone jest blisko 1-2% społeczeństwa.
Przyczyną nadmiernego pocenia mogą być:
   - skłonności osobnicze
  -  czynniki fizyczne: wysoka temperatura, wysiłek fizyczny
  -  czynniki emocjonalne
   - zaburzenia hormonalne, np. klimakterium
   - choroby: nadczynność tarczycy, cukrzyca, gruźlica, choroby układu nerwowego.

Nadpotliwość można leczyć za pomocą:
- leczenie ogólne: leków antycholinergicznych (Bellergot) lub uspokajających (Hydroksyzyna)
- jontoforezy
- operacyjnie: (usunięcie gruczołów potowych, sympatektomia)
- toksyny botulinowej (botox)
uznawanej za najskuteczniejszą i najbezpieczniejszą metodę, której efekty utrzymują się 6-12 miesięcy

Skuteczną metodą leczenia nadpotliwości jest zastosowanie preparatu toksyny botulinowej – AZZALURE.
Jest to preparat białka – toksyny botulinowej typu A uzyskiwanej z bakterii Clostridium botulinum.

Terapia musi być prowadzona przez lekarza, który wstrzykuje roztwór botuliny, pokrywając równomiernie okolicę obu pach lub dłoni czy stóp. Leczenie nadpotliwości pach przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym, zaś leczenie okolicy dłoni i stóp w znieczuleniu nasiękowym w obecności anestezjologa.

Czas trwania zabiegu:
Zabieg trwa około 15-20 minut.

Efekt:
Po wstrzyknięciu do skóry odpowiedniej dawki, preparat blokuje działanie nerwów, które zaopatrują gruczoły potowe, zapobiegając wydzielaniu przez nie potu. Efekt kuracji utrzymuje się ok. 6-9 miesięcy. Już po tygodniu od zabiegu wydzielanie potu zmniejsza się o 87%. Ponadto u 95% pacjentów objętość potu maleje co najmniej o połowę. W przypadku osób aktywnych fizycznie leczenie może wymagać powtórzenia po 4-6 miesiącach.

Azzalure nie może być stosowany w przypadku: infekcji w proponowanych miejscach wstrzyknięć, miastenii rzekomoporaźnej, zespołu Eaton Lamberta, stwardnienia bocznego zanikowego oraz u osób ze stwierdzoną nadwrażliwością na którykolwiek ze składników leku.